Кулон можа дапамагчы людзям, схільным да інсульту, інфаркту і іншых захворванняў.
Геолокация, датчик падения, экстренный вызов – в Минске протестировали новый гаджет для пожилых и инвалидов.
У краіне з’явілася першая сістэма маніторынгу і экстраннага выкліку «хуткай» для пенсіянераў і людзей з абмежаванымі магчымасцямі. З дапамогай маленькага кулона з кнопкай SOS работнікі службы «Лінія жыцця 24» могуць адсачыць, дзе знаходзіцца чалавек, які трапіў у бяду, і высветліць, ці патрэбны яму ўрачы, міліцыя ці ратавальнікі. Карэспандэнт «Р» пратэсціравала прыладу і падзяжурыла з аператарам call-цэнтра, куды паступаюць SOS-званкі.
10 гадзін раніцы: у навушніках перад маніторам у call-цэнтры службы «Лінія жыцця 24» дзяжурыць аператар Юлія Матусевіч. Па адукацыі яна — медсястра. Скончыла медыцынскае вучылішча і Гродзенскі медыцынскі ўніверсітэт. Мець адпаведную адукацыю і практычны вопыт працы ў медустановах — абавязковая ўмова, каб стаць аператарам службы. Аказваць дапамогу пажылым людзям дыстанцыйна — справа няпростая, прызнаецца Юлія:
— Як гэта працуе? Адным націскам кнопкі SOS на спецыяльным кулоне, які выконвае функцыю тэлефона з убудаванай SIM-картай, карыстальнік імгненна звязваецца з нашым кругласутачным цэнтрам дапамогі. Далей аператар высвятляе прычыну выкліку, вырашае, ці трэба накіраваць да чалавека «хуткую дапамогу» або іншыя службы. Часам дастаткова пагаварыць, супакоіць чалавека. Таксама мы можам патэлефанаваць блізкім пенсіянера ці інваліда. Але не ў нашай кампетэнцыі прызначаць лекавыя прэпараты. Можам толькі дыстанцыйна аказваць даўрачэбную дапамогу.
На маніторы Юліі — карта Мінска з падпісанымі зялёнымі кропкамі. Гэта карыстальнікі службы «Лінія жыцця 24». У кожнага з іх — свая «картка», якую трэба запоўніць пры набыцці кулона. Патрабуецца пазначыць прозвішча, імя, імя па бацьку, захворванні, алергічныя рэакцыі, тэлефоны блізкіх і нумары тых, у каго ёсць ключы ад кватэры. Праект паспяхова прайшоў тэставы перыяд з 10 ліпеня па 15 жніўня: тады кулоны раздалі хворым з парушэннямі зроку, пенсіянерам, якія пражываюць асобна, інвалідам-калясачнікам, расказвае аператар і ўспамінае звароты карыстальнікаў:
— Адной пенсіянерцы спатрэбілася дапамога, калі яна зламала руку. Часта вызначалі месцазнаходжанне тых, хто заблукаў у горадзе. Камусьці мы раілі, што рабіць, калі павышаецца ціск у спякоту, кагосьці проста супакойвалі. Падчас тэста выявілі і праблему сацыяльнай ізаляцыі пенсіянераў. Некаторыя тэлефанавалі кожную раніцу ці вечар, каб проста расказаць, як у іх справы. Лінія для гэтага не прызначана, і мы стараліся карэктна даць ім гэта зразумець…
Прылада ўяўляе невялікі кулон з адной кнопкай — для SOS-выкліку. Ён аснашчаны досыць магутным дынамікам, што забяспечвае добрую гучнасць сувязі. Таксама ў гэтай «кропельцы» знаходзіцца датчык падзення. Калі карыстальнік па нейкай прычыне ўпаў, то аператар call-цэнтра з ім звяжацца і, калі трэба, выкліча дапамогу. Спрабуем.
— Пасля таго як кулон падае — ідзе дзесяць гучных гудкоў. Калі ў карыстальніка ўсё ў парадку, то ён націскае на тую ж кнопку SOS і адмяняе званок. Калі ёсць нейкая праблема, то пасля 10 секунд кулон аўтаматычна звязвае карыстальніка з намі, — дэманструе Юлія Матусевіч.
Бабуля ўпала, а дапамагчы няма каму, стан да прыезду ўрача значна пагоршыўся — з такой сітуацыяй у свой час сутыкнуліся заснавальнікі службы дапамогі «Лінія жыцця 24». Маладыя энтузіясты пачалі шукаць спосаб прадухіліць падобныя выпадкі, распавядае кіраўнік службы Алена Марыгероўская:
— Мы вывучалі міжнародны вопыт, і аказалася, што кнопкі дапамогі існуюць у многіх краінах. Падумалі: чаму б не паспрабаваць у нас? Катэгорыя асоб, якім такі кулон можа дапамагчы, вялікая: людзі, схільныя да інсульту, інфаркту, дыябетыкі, пацыенты з дэменцыяй, анкалогіяй, эпілепсіяй, парушэннямі зроку. Кулоны заказаны ў кітайскіх вытворцаў: яны сертыфікаваны ў Беларусі і прайшлі неабходныя праверкі. Вядома, створана адпаведнае праграмнае забеспячэнне, прапісаны коды — прыстасаванні патрабавалася адаптаваць пад наша асяроддзе. Плануем у будучыні распаўсюдзіць іх у рэгіёнах. Кошт карыстання адрозніваецца ў залежнасці ад тэрміну абслугоўвання. Напрыклад, 3 месяцы абыдуцца ў суму каля 50 рублёў. Думаю, сэрвіс ацэняць людзі, якія самі не могуць прыглядаць за сваімі пажылымі сваякамі, але хочуць быць упэўненыя ў тым, што дапамога — заўсёды даступная.
Зараз служба «Лінія жыцця 24» вядзе дыялог з дзяржорганамі, каб забяспечыць кулонамі ветэранаў працы, вайны і адзінокіх пенсіянераў.
ДАРЭЧЫ
Міністэрства працы і сацыяльнай абароны: на 1 ліпеня 2018 года ў тэрытарыяльных цэнтрах сацыяльнага абслугоўвання на ўліку стаяць 133 651 адзінокі пажылы чалавек і 632 047 пенсіянераў, якія пражываюць асобна.